Wednesday, February 16, 2011

Adik Ajmal Iman..

Salam sumer..

Lama dah x update blog nie...macam2 citer aku nak share..juz nak cari masa terluang jer untuk postkan dlm blog aku..

Kla, utk entry kali nie, aku nak share pasal Ibu n Adik aku...heheh..mesti korang tertanya2 kan..ADIK????..Bila Aku dapat Adik..???.heheh...

Citernyer bermula dari pukul 1 am 14 dec 2010..waktu tuh aku dah membuter dah..almaklumlah penat sgt, br blk dari rumah Nenek Teh..sampai rumah pkl 12 am..

Tepat kol 1 am, elok2 Ibu nak baring, nak tidur..Tiba2... Ibu rasa macam ader kuar air ckt..Ibu cuak gak arr..time tuh Ibu cam x confident air tuh air ketuban..trs Ibu panggil abah..elok Ibu berdiri jer, trs kuar air banyak..Abah kata confirm tuh air ketuban..pe lagi..Ibu pun menggelabahla..yela, time nak lahir kan aku tuh, ibu x der kuar tanda paper..juz serah diri jer kat hospital..nasib baik ada nenek time tuh..trs nenek suh g hospital..tinggalla aku yang sedang membuter ni n nenek di rumah..

Sampai kat hospital putrajaya area kol 2 pg..tp Ibu x trs g, siap lepak2 dalm kete smpi 2.30 pg.. then br gerak masuk kat wad bersalin..sampai2 jer, nurse kata lak wad full..HAAHHH...????FULL...????cam ner nie..

Nurse kata x per dia cek dulu bukaan dah braper then br decide cam ner nanti..than masukla ibu utk cek..doc kata jalan x buka lg..tp air ketuban dah banyak kuar nie..

So doc suh refer ngan hospital kajang..KAJANG..???oh mungkin tidak..so abah try tanya klu nak g Hospital Serdang leh x..? Then doc kata, boleh..tp kene sign surat tanggung risiko sdr..yela, dia hanya leh refer ngan kajang jer, selain tuh atas risiko sdr klu ader smthg happen..so Ibu N Abah decide tuk sign surat tanggung risiko sdr...trs Abah n Ibu g Hospital Serdang..time tuh Ibu N Abah tawakal jer..

Sampai2 Serdang, nurse pun kata full..tp dia kata leh tunggu sampai katil kosong klu sanggup..trs abah n ibu agree jer..sampai Serdang, bukaan dah buka 1cm..

X lama kemudian dlm kol 8am, nurse suh masuk dlm wad..Alhamdulillah..ade gak wad kosong..masuk2 wad, Ibu dapat wad yang bilik sorang..sonokla ibu dok sorg2 dlm tuh..klu sakit, nak jerit pun x der org nak dengar..heheh..

After 24 hours, Ibu still x der tanda2 nak bersalin lg..so nak x nak terpaksa induce..klu nak ikutkan pg kol 6 tuh induce, tp doc lewat kan smpi tghr..tepat kol 2pm, cek jalan, juz br buka 2 cm..trs induce..

So bermulala sakit2 yang ibu x leh nak tahan..tp sempat gak ibu bergambar..tgk nie..time nie ibu tgh tahan sakit...dapat lak bunga drpd abah, hilang sikitla sakit tuh..sukerla ibu tuh dpt bunga..


Muka tengah tahan sakit..

Besarnyer perut Ibu...


Sempat lagi baca paper tuh..padahal sakit..Ibu..Ibuu...

Sampai 1 tahap tuh, ibu dah x tahan..Ibu suh abah panggilkan nurse..then nurse kata x leh nak cek slalu, coz takut terkena jangkitan kuman kat dalam tuh..nurse suh tunggu kol 8pm nanti..time tuh doc yang akan cek..

Tepat kol 8pm, doc cek still buka 2cm..punyerla upset ibu..time tuh ibu dah risau..ibu takut cam kes aku dulu..jln x buka..ibu cam dah nak minta operate dah..yela risaula..dah braper lama dah air ketuban pecah..but still x deliver..Disebabkan x tahan sakit, ibu minta ubat tahan sakit..so doc pun bagilah..cucuk kat punggung..

Sampai2 bilik, ibu still gak sakit..tb2 ibu cam terpk, dah lama ibu x buang tuuttt...ibu trs panggil nurse minta ubat tuuuutt...nurse kata x blh bg sebarangan..yela dia tkt ibu push lak dlm toilet nnt...hehhe...then nurse kata kene cek dulu jalan br leh dia bg..

X lama tuh, nurse pun bgla ubat tuuuttt...lps ibu g toilet, ada nurse dtg ajak g labour room...AIIKKKK...setahu ibu bile dah buka 3 @ 4 cm br leh trn labour room..sedangkan doc cek tadi, ibu br 2cm..

So berkemasla ibu g labour room..time tuh kol 11.50pm..sampai labaour room, nurse kat Lb tuh tanya kat nurse yang anto ibu..dah buka braper..then dia kata 2 cm..nurse kat LB tuh kata, klu 2 cm, x tolak lg masuk LB..rupa2nyer Ibu dah buka 4 cm b4 g toilet tuh..nurse yg cek jalan tuh rupa2nyer x ckp ngan ibu n nurse yang tolak masuk dlm LB tu..manala ibu tau..hehhe...

Tepat kol 1.50 am 16 dec 2010, nurse kat Lb suh Ibu teran..startla adegan teran meneran..lama gak ibu try push tp x leh..abah pun dah bg kata2 semgt kat ibu..Alhamdulillah, tepat kol 2.30 am lahirlah seorang bayi lelaki seberat 3.46kg dengan selamat..itupun nurse terpaksa bantu ibu utk kuarkan adikku...

Alhamdulillah adik selamat..tp cuak gak la time tuh..yela, adik kuar x menangis..trs nurse2 kat Lb tuh wat pe ntah, br adik menangis..Alhamdulillah...

Tp yang sedihnyer Ibu...Ibu tumpah darah..jahit pun banyak..nurse kata kulit ibu nipis..so senang koyak.. Disebabkan Ibu lurang darah, ibu terpaksa sign tuk trime darah org lain sebayk 3 pallet..byk tuh..time tuh muka ibu pucat sangat..tekanan darah pun rendah sangat..nasib baik abah ader, leh bg semangat kat Ibu..

Nak x nak, ibu terpaksa duk kat Lb selama 1 hr, utk doc n doc pakar pantau..tpt kol 2.30pm br la ibu leh naik kat wad...

Naik2 wad, barulah Ibu leh tgk muka baby puas2..Ibu n adik kene tahan selama 48 hours..coz kes Ibu, air ketuban dah pecah dulu..n within 8 hours x deliver lg..tkt terkena kuman pada ibu n adik..

Alhamdulillah, ibu n adik x der paper..tp still ibu n adik kene tahan wad lg coz adik lak kene kuning...trs ibu minta duk wad kat 1st class..at least abah leh tlg ibu jaga adik..


Pe punyer nursela, eja nama Ibu salah..cam nak tulis nama glamour jer..heheh

Keadaan adik sewaktu kena kuning..sian sangat..


Setelah 6 hr berkampung kat hospital Serdang, saat2 yang dinanti oleh Ibu telah tiba...Home sweet Home..almaklumla, duk kat hospital lama2, mana bez...pkl 6.30pm barulah Ibu N Adik dibenarkan kuar wad..


Muka Ibu yang ceria..

So niela wajah adikku..


Adik duk terperuk kat bawah ketiak Ibu..eheheh..

Nila wajah Ajmal Iman Bin Awaludin...

Nama : Ajmal Iman Bin Awaludin (Makna - Ajmal Iman - Iman yang tercantik)
Berat : 3.46kg
Masa lahir : 2.30am
Tarikh Lahir : 16 Disember 2010
Tempat Lahir : Hospital Serdang

Wednesday, December 1, 2010

Makan2 @ Bagan Lalang

Sabtu lepas kami sume g makan kat Bagan Lalang...nak tau saper sponsor..?heheheh....My grandfather yang belanja...thanx atuk...next time leh belanja lagi...heheheh...

Bertolak dari rumah kol 5pm...sampai bagan lalang area kol 5.45pm...sampai2 trs lepak minum petang kat kedai..mana taknyer, perut masing2 dah bunyi irama Agogo..especially perut Ibula...Lagipun nak kene tunggu Mak Ngah untuk order..cadang nak wat order awal..almaklumla Pak Usu nak kene balik awal coz dia keje malam..tunggu punye tunggu last2 Mak Ngah sampai kol 7pm..trs wat order..



Lepak time..







Bile waktu malam menjelma..Belasah time..hehe..









Nie antara menu yang di order oleh Ibu N Mak Ngah..Makan untuk 16 org..open sampai 3 table..ingtkan x hbis..rupe2nye licin gilers...yang tukang licinkan Mak Ngah N Mak Long...heheheh...Cayalaaa....hehehhe











Malam nie aku x brape nak sihat..siang tu aku muntah2..so aku makan sikit jer..cian kan..





Nie gamba ngan Ibu...Abah kata gambo nie kene simpan btl2..coz nampak perut Ibu..heheh..nanti leh tunjuk pic nie kat adik..Insyaallah...Lagipun time niela dpt tgk gambo Ibu muke tembam..heheh..





Thanx skali lagi wat atuk tersayang...Smoga rezeki atuk bertambah2 lagi...Aminnn...

Bedakkkkk................









Hahha...comel x muker we all...nie my cousin Nur Alya Damia...klu nak tau, i la make up kan dia..tomeikan dia..muke i nie, i yang make up sdr..i nie suke sgt make up..pantang nmpk bedak..klu nmpk alamatnyer muka i confirm jd cam nie..
x pun muka ibu yang jd cam nie...hehehhe...jgn mare yer Ibu...

Friday, November 19, 2010

Kisah Ibu - minggu ke-37..

Juz nak citer sikitla pasal condition Ibu skang..

Skang nie Ibu dah 37weeks++..juz nak tunggu masa jer aku nak dapat adik..Insyaallah..

Sian Ibu skang nie..dah x larat nak jalan..nak duduk susah..nak baring susah..nak tido susah..serba serbi susah..Ibu kata dulu time pregnantkan aku, Ibu x cam nie pun..senang jer nak bw aku kehulu kehilir smpila Ibu dtg menyerah diri kat hospital tok kluarkan aku dr perut Ibu..heehheh...

Time nak masuk 36 weeks, lagi kesian Ibu..jalan@time nak bgn ker..sampai berpapah2..Ibu x leh nak jalan @ bangun..last2 Ibu dah x sanggup nak tahan, Ibu ajak Abah g Klinik Pakar O&G Annur..check up kat sana..So doc kata, Ibu ader jangkitan kuman..So Doc bagi ubat Antibiotic N ubat lawas air kencing..Amik masa gak arr nak elok..
skang nie brla, Ibu leh jalan @ bangun ngan sdr..tp still sakit gak..especially time nak tido @ baring..

Semalam 18 Nov, Ibu g checkup bese kat Klinik..Nurse kata baby dah turun, tuh sebab skang nie klu nak jlan @ bgn Ibu susah..Kepala bb dah masuk dalam rongganyer..heheh..
So skang nie bile2 masa jer Ibu leh bersalin...X sabarnyer nak tunggu time tuh nanti..nak tgk wajah comel adik...heheh..Insyaallahh..

"Ibu, kat sini Ainul nak doakan Ibu n adik selamat..dipermudahkan bersalin nanti..mudah segala urusan..mudah segala-segalanyer..singkatkanla dan kurangkanla kesakitan yang Ibu tanggung time nak lahirkan adik nanti..Aminnn...."



Insyaallah, bertambah lg sorang ahli dlm my Family..SONOKNYER...

Class music...

Skang nie dah masuk minggu ke-4(klu x silap la..), aku join class music kat OPUSMUSIC..

Tp sian, Ibu dah x larat nak attend class..nak suh abah,punyela payah dia nak masuk class...nak duduk pun Ibu dah x blh sangat..apetah lagi nak dukung2 aku..huhuhu...

Esok ada class, x taula g ke x..almaklumla, Ibu dah x larat..

Nie ader a little bit info about myclass..



Musical Toddler
Age: 18 months - 3 years old (Accompanied by a parent)
Duration: 30 minutes
By now your child will be a great explorer with curiosity mapping their journey. "Musical Toddlers" will compass every step by focusing on your child's healthy emotional development, as confidence, self-control and communication begins to take shape. Instrument exploration will help promote self-esteem. Singing, rhyming, and object identification to foster language skills and creative dancing to develop balance and timing and spatial awareness. Self-directed play is part of this stage. Toddlers seek success and new experiences and are in the process of classifying and reclassifying to organize their perception of the world. These are the essential tools taught in class and given to them as they explore life. Anticipation and rewards of listening, turn-taking activities that helps develop social skills will be introduced, rendering your child a better "Captain" of her ship on her little journey of discovery. Music plays a vital role in early childhood, to ensure a comprehensive learning experience.


Sonok join class nie..Macam2 aku blajar..sesuaila ngan umor aku yang baru 2 thn lebih nie..heheh...

Class every Saturday...pkl 10am - 10.30am..Setiap semester ader 3 bulan..so aku join bulan Nov 2010 - Jan 2011..Tapi disebabkan Ibu dah nak berpantang bulan Dis nanti, so class untuk bulan Dis N Jan akan dipostpond ke next semester..that's mean continue Bulan February...

Ibu sajer jer joinkan class nie tok aku..At least blh gak ajar kat adik2 aku yang lain..insyaallahh..

Setakat nie ader sehari aku t'miss class..itu pun coz aku x brape nak sihat..lgpun time tuh aku ader kat KG..hehhe...

Klu nak info detail leh check kat website nie k..http://www.opusmusical.com/index.asp

Monday, November 1, 2010

Family Day Ofc Ibu...

Pada 30 Oktober 2010, ofc Ibu ader wat family day..tp yang beznyer wat kat dlam USIM jer..hehhe...okeyla tuh, coz Ibu kata nie 1st time ofc Ibu wat family day..heheh..

So layan jela gambo2 kat bawah nie ea..

Nie my 1st activity...bersenam..bez gak ea bersenam nie..








Nie plak, salah satu activity yg blh aku join..rebut gule2...punyela byk gula yg nak kene aku rebut..boleh ker aku nak rebut nie..?








Hahahha...niela hasilnyer...bdak lain punyer la byk diorang kaut...tp aku..????yang kelakarnyer aku leh kutip coklat ball jer..yang lain aku dah x pandang dah..betapa gilenyer aku ngan bola..puas Ibu suh amik gula yang lain2 tuh..tp aku still nak amik ball gak..heheheh...






Nie ble lpas penat kutip gule2 tuh..aku dah x sabar nak mkn gule2 yang aku kutip tuh..mmmm sdpnyerrr...




Lepas mkn gule2 tuh, aku terus cari ball..tgkla aku main ngan saper..budak lelaki..nama dia Rayyan, anak kawan Ibu...






Nie plak, time penyampaian hadiah..kene beratur dulu..act sume budak2 dapat..x kire diorg join activity @ x..okla tuh kan..






"Abah, Ainul dapat hadiah.."hheeeh..